Digitale toegankelijkheid is aantrekkelijk: test je eigen website met deze praktische tool

informatie

MKB-Nederland, Accessibility en belangenvereniging van webwinkels Thuiswinkel.org hebben een praktische tool ontwikkeld waarmee je eenvoudig zelf kunt testen hoe je website scoort op digitale toegankelijkheid.

De zelfscan ismijnsitetoegankelijk.nl voert automatisch een aantal tests uit. Je vult je webadres in en binnen enkele seconden zie je welke aandachtspunten er voor jouw website of webshop zijn als het gaat om digitale toegankelijkheid. De uitkomst is een advies op maat en geeft een indicatie waarmee je als ondernemer aan de slag kunt.

Digitale toegankelijkheid wordt de norm

Met de zelfscan willen de samenwerkende organisaties de bewustwording en het kennisniveau van ondernemers vergroten en ze tot actie aanzetten. Dat is nodig en belangrijk gezien internationale toegankelijkheidsrichtlijnen die vanaf juni 2022 voor een groot deel van de ondernemers van kracht wordt. Daarna hebben ondernemers nog tot juni 2025 de tijd om hun website hierop aan te passen. Vanaf dat moment gaat namelijk formele wetgeving in. Digitale toegankelijkheid wordt de norm maar biedt ook grote kansen. Het kan je namelijk 15% loyale klanten extra opleveren.

Digitale toegankelijkheid wordt de norm maar biedt ook grote kansen.

Online shoppen niet altijd vanzelfsprekend

Miljoenen Nederlanders kunnen niet vanzelfsprekend gebruik maken van websites of webshops. Bijvoorbeeld omdat ze slechtziend, blind of kleurenblind zijn. Moeite hebben met lezen of omdat ze geen muis kunnen bedienen. Slechthorende of dove mensen hebben vaak problemen met video’s. Voor deze mensen is het belangrijk dat de tekst en afbeeldingen worden herkend door screenreaders, er voldoende contrast is tussen kleuren, het lettertype groot genoeg is, video’s ondertiteld zijn en de website bijvoorbeeld ook te bedienen is met enkel een toetsenbord. Op al deze onderdelen wordt door de zelfscan getoetst.

Toegankelijkheid verbetert vindbaarheid en snelheid

Uit onderzoek blijkt dat een betere toegankelijkheid de algehele kwaliteit van websites vergroot. Een toegankelijke website scoort hoger in Google-zoekresultaten en is sneller. Daarom profiteren ook reguliere internetgebruikers van een toegankelijke website of webshop. In veel gevallen leidt dit voor de ondernemer tot meer conversie.

Wil je meer weten over digitale toegankelijkheid? En wil je inzicht krijgen in hoe goed je eigen website scoort?

Doe de test via ismijnsitetoegankelijk.nl